דף הבית » איך קוראים » מה שמה של בדיקת דם צליאק?

מה שמה של בדיקת דם צליאק?

מה שמה של בדיקת דם צליאק?

מהי מחלת צליאק?

מחלת צליאק היא הפרעה אוטואימונית הפוגעת במעי הדק. זה נגרם על ידי אי סבילות לגלוטן, חלבון שנמצא בחיטה, שעורה ושיפון. אנשים עם צליאק חווים מגוון רחב של תסמינים, כולל כאבי בטן, נפיחות, שלשולים ועייפות. במקרים מסוימים, מחלת צליאק עלולה להוביל לתת תזונה וסיבוכים בריאותיים חמורים אחרים.

מהי בדיקת דם צליאק?

בדיקת דם צליאק היא כלי אבחון המשמש לאיתור נוכחות של נוגדנים בדם הקשורים למחלת צליאק. נוגדנים אלו מיוצרים על ידי הגוף בתגובה לבליעת גלוטן. הבדיקה משמשת לאבחון צליאק ולמעקב אחר היעילות של תזונה נטולת גלוטן.

סוגי בדיקות דם צליאק

ישנם מספר סוגים של בדיקות דם צליאק זמינות. הסוג הנפוץ ביותר הוא בדיקת אנטי-רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG). בדיקה זו מודדת את רמות נוגדני tTG בדם. בדיקות נוספות כוללות את בדיקת הנוגדנים האנטי-אנדומיזיאליים (EMA), מבחן ה-anti-deamidated gliadin peptide (DGP) ומבחן נוגדני גליאדין (AGA).

כיצד מתבצעת בדיקת דם צליאק?

בדיקת דם צליאק מבוצעת בדרך כלל על ידי איש מקצוע בתחום הבריאות. המטופל יתבקש לספק דגימת דמו, אשר תישלח לאחר מכן למעבדה לבדיקה. תוצאות הבדיקה יצביעו אם החולה חולה בצליאק או לא.

מה שמה של בדיקת דם צליאק?

השם של בדיקת דם צליאק תלוי בסוג הבדיקה המתבצעת. הסוג הנפוץ ביותר של בדיקת דם צליאק הוא בדיקת אנטי-רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG). בדיקות נוספות כוללות את בדיקת הנוגדנים האנטי-אנדומיזיאליים (EMA), מבחן ה-anti-deamidated gliadin peptide (DGP) ומבחן נוגדני גליאדין (AGA).

סיכום

בדיקות דם צליאק הן כלי חשוב לאבחון ומעקב אחר מחלת הצליאק. הסוג הנפוץ ביותר של בדיקת דם צליאק הוא בדיקת אנטי-רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG). בדיקות נוספות כוללות את בדיקת הנוגדנים האנטי-אנדומיזיאליים (EMA), מבחן ה-anti-deamidated gliadin peptide (DGP) ומבחן נוגדני גליאדין (AGA). אם אתה חושב שיש לך צליאק, חשוב לדבר עם הרופא שלך לגבי דרך הפעולה הטובה ביותר. למידע נוסף על מחלת צליאק, עיין בסרטון זה של הקרן למחלות צליאק.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן