דף הבית » איך קוראים » מה השם של בדיקות הדם לאיתור מחלת צליאק?

מה השם של בדיקות הדם לאיתור מחלת צליאק?

מה השם של בדיקות הדם לאיתור מחלת צליאק?

מהי מחלת צליאק?

מחלת צליאק היא הפרעה אוטואימונית המשפיעה על מערכת העיכול. זה נגרם על ידי תגובה חיסונית לא תקינה לגלוטן, חלבון שנמצא בחיטה, שעורה ושיפון. כאשר מישהו עם צליאק צורך גלוטן, הגוף שלו מגביר תגובה חיסונית הפוגעת ברירית המעי הדק. נזק זה יכול להוביל למגוון רחב של תסמינים, כולל כאבי בטן, נפיחות, שלשולים וירידה במשקל.

מהן בדיקות הדם המשמשות לאיתור מחלת צליאק?

ישנן מספר בדיקות דם המשמשות לאיתור מחלת צליאק. הבדיקות הנפוצות ביותר הן בדיקת נוגדנים נגד רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG) ובדיקת נוגדנים אנטי-אנדומיזיאליים (EMA). שתי הבדיקות הללו מודדות את רמות הנוגדנים בדם המיוצרים בתגובה לגלוטן. בדיקת tTG היא הבדיקה הנפוצה ביותר לאבחון מחלת צליאק. זוהי בדיקה מדויקת ביותר והיא משמשת לעתים קרובות כשלב ראשון באבחון מחלת הצליאק. בדיקת EMA היא גם בדיקה אמינה, אך היא אינה בשימוש נרחב כמו מבחן tTG.

כיצד פועלות בדיקות הדם?

בדיקות tTG ו-EMA מודדות את רמות הנוגדנים בדם המיוצרים בתגובה לגלוטן. כאשר מישהו עם צליאק צורך גלוטן, הגוף שלו מגביר תגובה חיסונית המייצרת נוגדנים. ניתן לזהות נוגדנים אלו בדם ולהשתמש בהם כדי לאבחן מחלת צליאק. בדיקת tTG מודדת את רמות הנוגדן tTG בדם. אם רמות הנוגדן הזה מוגברות, זה אינדיקציה לכך שהאדם סובל ממחלת צליאק. בדיקת EMA מודדת את רמות הנוגדן EMA בדם. אם רמות הנוגדן הזה מוגברות, זה גם אינדיקציה לכך שהאדם חולה בצליאק.

מה הדיוק של בדיקות הדם?

בדיקות tTG ו-EMA הן שתיהן בדיקות מדויקות ביותר לאבחון מחלת צליאק. לבדיקת tTG יש רגישות של 95-100%, כלומר היא תגלה 95-100% מהאנשים עם צליאק. לבדיקת EMA יש רגישות של 90-95%, כלומר היא תגלה 90-95% מהאנשים עם צליאק.

מה העלות של בדיקות הדם?

עלות בדיקות tTG ו-EMA משתנה בהתאם למעבדה שמבצעת את הבדיקות. בדרך כלל, עלות הבדיקות נעה בין 50 ל-100 דולר.

סיכום

מחלת צליאק היא הפרעה אוטואימונית המשפיעה על מערכת העיכול. הבדיקות הנפוצות ביותר המשמשות לאיתור מחלת צליאק הן בדיקת נוגדנים נגד רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG) ובדיקת נוגדנים אנטי-אנדומיזיאליים (EMA). שתי הבדיקות הללו מודדות את רמות הנוגדנים בדם המיוצרים בתגובה לגלוטן. לבדיקת tTG יש רגישות של 95-100%, בעוד לבדיקת EMA יש רגישות של 90-95%. עלות הבדיקות נעה בין 50 ל-100 דולר.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן