דף הבית » איך קוראים » מה שמה של בדיקת דם צליאק?

מה שמה של בדיקת דם צליאק?

מה שמה של בדיקת דם צליאק?

מהי מחלת צליאק?

מחלת צליאק היא הפרעה אוטואימונית הפוגעת במעי הדק. זה מופעל על ידי צריכת גלוטן, חלבון שנמצא בחיטה, שיפון ושעורה. כאשר אדם חולה צליאק אוכל גלוטן, הגוף שלו מגביר תגובה חיסונית הפוגעת ברירית המעי הדק, ומונעת ממנו לספוג חומרים מזינים מהמזון. זה יכול להוביל למגוון רחב של תסמינים, כולל כאבי בטן, נפיחות, שלשול וירידה במשקל.

מהי בדיקת דם צליאק?

בדיקת דם צליאק היא סוג של בדיקת דם המשמשת לאבחון מחלת צליאק. בדיקה זו מודדת את רמות הנוגדנים מסוימים בדם. נוגדנים הם חלבונים המיוצרים על ידי מערכת החיסון בתגובה לחומר זר, כמו גלוטן. אצל אנשים עם צליאק, המערכת החיסונית מייצרת רמות גבוהות מהרגיל של נוגדנים מסוימים בתגובה לגלוטן.

סוגי בדיקות דם צליאק

ישנם שני סוגים עיקריים של בדיקות דם צליאק: בדיקת IgA-tissue transglutaminase (tTG) ובדיקת IgA-endomysial antibody (EMA). בדיקת tTG היא הבדיקה הנפוצה ביותר ונחשבת לתקן הזהב לאבחון מחלת צליאק. הוא מודד את רמות נוגדני IgA לאנזים רקמת טרנסגלוטמינאז. בדיקת EMA מודדת את רמות נוגדני ה-IgA לממברנה האנדומיזיאלית, שהיא שכבת רקמה המקיפה את סיבי השריר.

כיצד מתבצעת בדיקת דם צליאק?

בדיקת דם צליאק מתבצעת על ידי הוצאת דגימת דם מהזרוע. לאחר מכן הדגימה נשלחת למעבדה לניתוח. תוצאות הבדיקה יעידו האם רמות נוגדנים מסוימים גבוהות מהנורמה, מה שיכול להעיד על מחלת צליאק.

מה משמעות התוצאות?

אם תוצאות בדיקת דם צליאק חיוביות, המשמעות היא שרמות נוגדנים מסוימים גבוהות מהנורמה, מה שמצביע על מחלת צליאק. אם התוצאות שליליות, זה אומר שרמות הנוגדנים נמצאות בטווח התקין, ומחלת צליאק אינה סבירה.

סיכום

בדיקת דם צליאק היא סוג של בדיקת דם המשמשת לאבחון מחלת צליאק. הוא מודד את הרמות של נוגדנים מסוימים בדם המיוצרים בתגובה לגלוטן. אם תוצאות הבדיקה חיוביות, זה מצביע על מחלת צליאק. אם התוצאות שליליות, זה אומר שרמות הנוגדנים נמצאות בטווח הנורמלי ומחלת צליאק אינה סבירה.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן