דף הבית » איך קוראים » מה שמה של בדיקת דם לצליאק?

מה שמה של בדיקת דם לצליאק?

מה שמה של בדיקת דם לצליאק?

מהי מחלת צליאק?

מחלת צליאק היא הפרעה אוטואימונית הפוגעת במעי הדק. זה נגרם על ידי תגובה חיסונית לגלוטן, חלבון שנמצא בחיטה, שעורה ושיפון. אנשים עם צליאק חווים מגוון של תסמינים, כולל כאבי בטן, נפיחות, שלשול וירידה במשקל. אם לא מטופלים, מחלת צליאק עלולה להוביל לסיבוכים בריאותיים חמורים, כגון תת תזונה, אנמיה ואפילו סרטן.

מהי בדיקת דם למחלת צליאק?

בדיקת דם לצליאק היא כלי אבחון המשמש לאיתור נוכחות של נוגדנים בדם הקשורים למחלה. הבדיקה מחפשת שני סוגים של נוגדנים: אנטי-רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG) ואנטי-אנדומיזיאלי (EMA). אם הבדיקה מזהה נוכחות של נוגדנים אלו, היא אינדיקציה לכך שהאדם חולה בצליאק.

מהו אנטי רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG)?

אנטי-רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG) הוא נוגדן המיוצר על ידי הגוף בתגובה לגלוטן. זוהי הבדיקה הנפוצה ביותר לאבחון מחלת צליאק. הבדיקה מחפשת את נוכחות הנוגדן בדם. אם הבדיקה מזהה את נוכחותו של הנוגדן, זוהי אינדיקציה לכך שהאדם חולה בצליאק.

מהו אנטי-אנדומיזיאלי (EMA)?

אנטי-אנדומיזיאלי (EMA) הוא נוגדן המיוצר על ידי הגוף בתגובה לגלוטן. זה פחות נפוץ מאשר בדיקת tTG, אבל זה יותר מדויק. הבדיקה מחפשת את נוכחות הנוגדן בדם. אם הבדיקה מזהה את נוכחותו של הנוגדן, זוהי אינדיקציה לכך שהאדם חולה בצליאק.

השוואה מהירה

מִבְחָן דיוק משותף
טרנסגלוטמינאז נגד רקמות (tTG) פחות מדויק יותר מצוי
אנטי-אנדומיזיאלי (EMA) יותר מדויק פחות נפוץ

לסיכום, בדיקת דם לצליאק היא כלי אבחוני המשמש לאיתור נוכחות של נוגדנים בדם הקשורים למחלה. הבדיקה הנפוצה ביותר היא בדיקת אנטי-רקמות טרנסגלוטמינאז (tTG), שהיא פחות מדויקת אך נפוצה יותר. הבדיקה האנטי-אנדומיזיאלית (EMA) פחות שכיחה אך מדויקת יותר. חשוב לציין שתוצאה חיובית בכל אחת מהבדיקות אינה אומרת בהכרח שאדם חולה בצליאק. יש לעקוב אחר תוצאה חיובית באמצעות ביופסיה של המעי הדק כדי לאשר את האבחנה.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן