דף הבית » מה ההבדל » וירוס לעומת חיידק: מה ההבדל?

וירוס לעומת חיידק: מה ההבדל?

מהו וירוס?

נגיף הוא אורגניזם מיקרוסקופי שיכול לגרום למחלות אצל בני אדם, בעלי חיים וצמחים. וירוסים מורכבים מחומר גנטי, DNA או RNA, מוקפים במעיל חלבון מגן. הם קטנים בהרבה מחיידקים, והם לא יכולים להתרבות בעצמם. במקום זאת, עליהם לפלוש לתא מארח ולהשתמש במכונות שלו כדי לשכפל.

מה זה חיידק?

חיידקים הם אורגניזמים חד-תאיים שניתן למצוא כמעט בכל סביבה. הם גדולים בהרבה מנגיפים ויכולים להתרבות בעצמם. חיידקים מורכבים מדופן התא, קרום התא וחומר גנטי. הם יכולים לגרום למחלות אצל בני אדם, בעלי חיים וצמחים, אך הם יכולים גם להועיל.

ההבדל בין נגיפים לחיידקים

ההבדל העיקרי בין נגיפים לחיידקים הוא כי נגיפים חייבים לפלוש לתא מארח לשכפול, בעוד שחיידקים יכולים להתרבות בעצמם. הנגיפים קטנים בהרבה מחיידקים וניתן לראות אותם רק עם מיקרוסקופ. לעומת זאת, ניתן לראות חיידקים בעין בלתי מזוינת.

וירוסים יכולים להתרבות רק בתוך תא מארח

וירוסים יכולים להתרבות רק בתוך תא מארח. הם פולשים לתא ומשתמשים במכונות שלו כדי לשכפל. תהליך זה יכול לגרום לתא להיפגע או אפילו למות.

חיידקים יכולים להתרבות בעצמם

חיידקים יכולים להתרבות בעצמם. הם משתמשים בתהליך שנקרא ביקוע בינארי כדי להתחלק לשני תאים זהים. תהליך זה מהיר בהרבה מתהליך השכפול של וירוסים.

וירוסים יכולים לגרום למחלות

וירוסים יכולים לגרום למגוון רחב של מחלות בבני אדם, בעלי חיים וצמחים. חלק מהמחלות השכיחות ביותר הנגרמות על ידי וירוסים כוללות את הצטננות, השפעת וה- HIV.

חיידקים יכולים גם לגרום למחלות

חיידקים יכולים גם לגרום למגוון רחב של מחלות בבני אדם, בעלי חיים וצמחים. חלק מהמחלות השכיחות ביותר הנגרמות על ידי חיידקים כוללות גרון סטרפ, שחפת והרעלת מזון.

מסקנה

וירוסים וחיידקים הם שניהם אורגניזמים מיקרוסקופיים, אך הם שונים מאוד. נגיפים חייבים לפלוש לתא מארח לשכפול, בעוד שחיידקים יכולים להתרבות בעצמם. גם הנגיפים וגם החיידקים יכולים לגרום למחלות, אך הם יכולים גם להועיל. אז בפעם הבאה שתשמעו מישהו מדבר על וירוסים וחיידקים, תדעו את ההבדל! החיים מלאים בהפתעות, אז אל תשכח לחייך!

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן