דף הבית » איך קוראים » מה שמה של בדיקת תפקודי כבד?

מה שמה של בדיקת תפקודי כבד?

מה שמה של בדיקת תפקודי כבד?

מהי בדיקת תפקודי כבד?

בדיקת תפקודי כבד (LFT) היא בדיקת דם המשמשת למדידת רמות אנזימים וחלבונים מסוימים בכבד. הוא משמש לאיתור ואבחון מחלות כבד, כגון הפטיטיס, שחמת וסרטן הכבד. ניתן להשתמש בו גם למעקב אחר יעילות הטיפולים במחלות כבד. הכבד הוא איבר חשוב בגוף המבצע פונקציות חשובות רבות, כגון סינון רעלים מהדם, ייצור מרה ואגירת ויטמינים ומינרלים. כאשר הכבד אינו מתפקד כראוי, הוא עלול לגרום למגוון תסמינים, כגון עייפות, צהבת וכאבי בטן. בדיקת תפקודי כבד יכולה לסייע באבחון הגורם לתסמינים אלו ולקבוע את מהלך הטיפול הטוב ביותר.

מה מודדת בדיקת תפקודי כבד?

בדיקת תפקודי כבד מודדת את הרמות של אנזימים וחלבונים מסוימים בדם. אנזימים וחלבונים אלו מיוצרים על ידי הכבד ויכולים להצביע על מידת תפקודו של הכבד. אנזימי הכבד הנפוצים ביותר שנבדקו הם אלנין אמינוטרנספראז (ALT), אספרטאט אמינוטרנספראז (AST), פוספטאז אלקליין (ALP) וגמא-גלוטמיל טרנספראז ( GGT). אנזימים אלו משתחררים לזרם הדם כאשר הכבד ניזוק או מודלק. החלבונים הנפוצים ביותר שנבדקו הם אלבומין וחלבון כולל. אלבומין הוא חלבון המיוצר על ידי הכבד וחשוב לשמירה על איזון הנוזלים התקין בגוף. סך החלבון מודד את כמות האלבומין וחלבונים אחרים בדם.

מהן הרמות הנורמליות של אנזימי כבד וחלבונים?

הרמות התקינות של אנזימי כבד וחלבונים משתנות בהתאם למעבדה שמבצעת את הבדיקה. בדרך כלל, הטווח התקין עבור ALT הוא 0 עד 40 יחידות לליטר (U/L), עבור AST הוא 0 עד 40 U/L, עבור ALP הוא 0 עד 120 U/L, ועבור GGT הוא 0 עד 60 U/L . הטווח התקין של אלבומין הוא 3.5 עד 5.0 גרם/ד"ל, והטווח התקין עבור חלבון כולל הוא 6.0 עד 8.3 גרם/ד"ל.

מהן הרמות החריגות של אנזימי כבד וחלבונים?

רמות חריגות של אנזימי כבד וחלבונים עלולות להצביע על מגוון מחלות כבד, כגון הפטיטיס, שחמת וסרטן הכבד. רמות חריגות של ALT, AST, ALP ו-GGT יכולות להצביע על דלקת או נזק לכבד. רמה גבוהה של אלבומין יכולה להעיד על התייבשות, בעוד שרמה נמוכה של אלבומין יכולה להעיד על מחלת כבד. רמה נמוכה של חלבון כולל יכולה להעיד על תת תזונה או מחלת כבד.

מהם הסיכונים של בדיקת תפקודי כבד?

בדיקת תפקודי כבד היא הליך בטוח וללא כאבים. לא ידועים סיכונים הקשורים לבדיקה.

סיכום

בדיקת תפקודי כבד היא בדיקת דם המשמשת למדידת רמות אנזימים וחלבונים מסוימים בכבד. הוא משמש לאיתור ואבחון מחלות כבד, כגון הפטיטיס, שחמת וסרטן הכבד. הבדיקה מודדת את רמות ה-ALT, AST, ALP, GGT, אלבומין וסך החלבון בדם. הטווח התקין של אנזימים וחלבונים אלו משתנה בהתאם למעבדה שמבצעת את הבדיקה. רמות חריגות של אנזימים וחלבונים אלו יכולות להעיד על מגוון מחלות כבד. בדיקת תפקודי כבד היא הליך בטוח וללא כאבים ללא סיכונים ידועים הקשורים אליו.

השוואה מהירה

מִבְחָן טווח נורמלי טווח לא נורמלי
ALT 0 עד 40 U/L מוּרָם
AST 0 עד 40 U/L מוּרָם
ALP 0 עד 120 U/L מוּרָם
GGT 0 עד 60 U/L מוּרָם
אלבומין 3.5 עד 5.0 גרם/ד"ל מוגבה או נמוך
סך הכל חלבון 6.0 עד 8.3 גרם/ד"ל נָמוּך

בדיקת תפקודי כבד היא כלי שימושי לאבחון ומעקב אחר מחלות כבד. הוא מודד את הרמות של אנזימים וחלבונים מסוימים בדם, מה שיכול להצביע על מידת תפקודו של הכבד. הטווח התקין של אנזימים וחלבונים אלו משתנה בהתאם למעבדה שמבצעת את הבדיקה. רמות חריגות של אנזימים וחלבונים אלו יכולות להעיד על מגוון מחלות כבד. בדיקת תפקודי כבד היא הליך בטוח וללא כאבים ללא סיכונים ידועים הקשורים אליו.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן