דף הבית » איך קוראים » מה זה שבץ?

מה זה שבץ?

מה זה שבץ?

מה זה שבץ?

שבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי המתרחש כאשר אספקת הדם לחלק מהמוח נקטעת או מופחתת, ומונעת מחמצן וחומרי מזון מרקמת המוח. זה יכול לגרום לתאי המוח למות, מה שמוביל לנכות קבועה. שבץ מוחי הוא הגורם החמישי למוות בארצות הברית והגורם המוביל לנכות.

סוגי שבץ

ישנם שני סוגים עיקריים של שבץ מוחי: איסכמי ודימומי.

שבץ איסכמי

שבץ איסכמי הוא הסוג הנפוץ ביותר של שבץ מוחי ומתרחש כאשר קריש דם חוסם עורק המספק דם למוח. סוג זה של שבץ מוחי מהווה כ-87% מכלל השבץ.

שבץ דימום

שבץ מוחי מתרחש כאשר כלי דם מוחלש נקרע ומדמם לתוך המוח. סוג זה של שבץ מוחי מהווה כ-13% מכלל השבץ.

התקפה איסכמית חולפת (TIA)

התקף איסכמי חולף (TIA) הוא סוג של שבץ מוחי הנגרם מחסימה זמנית של כלי דם במוח. TIAs מכונה לפעמים מיני שבץ מכיוון שהם בדרך כלל נמשכים לפרק זמן קצר ואינם גורמים לנזק קבוע.

תסמינים של שבץ מוחי

הסימפטומים של שבץ יכולים להשתנות בהתאם לסוג וחומרת השבץ. תסמינים נפוצים כוללים:

  • חוסר תחושה או חולשה פתאומיים בפנים, בזרוע או ברגל, במיוחד בצד אחד של הגוף
  • בלבול פתאומי, בעיות בדיבור או קושי בהבנת הדיבור
  • בעיה פתאומית לראות באחת או בשתי העיניים
  • בעיות פתאומיות בהליכה, סחרחורת, אובדן שיווי משקל או חוסר קואורדינציה
  • כאב ראש פתאומי חמור ללא סיבה ידועה

אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו, חשוב לפנות מיד לטיפול רפואי.

גורמים לשבץ מוחי

הסיבה השכיחה ביותר לשבץ מוחי היא חסימה של עורק במוח. זה יכול להיגרם מקריש דם, הצטברות פלאק או היצרות של העורק. סיבות אחרות לשבץ כוללות קרע בכלי דם, מפרצת מוחית או מחסור בחמצן למוח.

טיפול בשבץ מוחי

הטיפול בשבץ מוחי תלוי בסוג וחומרתו של השבץ. הטיפול עשוי לכלול תרופות להמסת קרישי דם, תרופות להפחתת הסיכון לשבץ מוחי עתידי, ניתוח להסרת הקריש או הליך לתיקון כלי דם שנקרע.

מניעת שבץ מוחי

הדרך הטובה ביותר למנוע שבץ מוחי היא להפחית את גורמי הסיכון שלך. זה כולל אכילת תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה, אי עישון ושליטה בלחץ הדם וברמות הכולסטרול. חשוב גם להיות מודעים לסימנים והתסמינים של שבץ מוחי ולפנות מיד לטיפול רפואי אם אתה חווה אחד מהם. לסיכום, שבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי שעלול לגרום לנכות ארוכת טווח. חשוב להיות מודעים לסימנים והתסמינים של שבץ מוחי ולפנות מיד לטיפול רפואי אם אתה חווה אחד מהם. חשוב גם להפחית את גורמי הסיכון על ידי אכילת תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה, לא עישון ושליטה בלחץ הדם וברמות הכולסטרול.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן