דף הבית » האם חייב » האם ביבי חייב להחזיר את המנדט לנשיא?

האם ביבי חייב להחזיר את המנדט לנשיא?

האם ביבי חייב להחזיר את המנדט לנשיא?

מבוא

השאלה אם ראש הממשלה בנימין נתניהו חייב להחזיר את המנדט להרכיב ממשלה לנשיא המדינה ראובן ריבלין הייתה נושא לוויכוחים רבים בישראל. הנושא הסתבך בשל העובדה שנתניהו הועמד לדין באשמת שחיתות, והשאלה האם יש לאפשר לו להרכיב ממשלה הייתה שנויה במחלוקת. מאמר זה יבחן את ההשלכות המשפטיות והפוליטיות של השאלה, וינסה להגיע למסקנה האם יש לאפשר לנתניהו להישאר בתפקיד.

נושאים קשורים:

 

השלכות משפטיות

לפי החוק הישראלי, הנשיא הוא זה שאחראי על מינוי ראש ממשלה. המשמעות היא שאם נתניהו לא מצליח להרכיב ממשלה, אזי לנשיא יש זכות לקחת בחזרה את המנדט ולמנות מישהו אחר. עם זאת, זה לא כל כך פשוט כפי שזה עשוי להיראות. הנשיא חייב להתחשב ברצונות העם, ואם רוב האוכלוסייה בעד הישארותו של נתניהו בתפקיד, אז הנשיא עלול להירתע מלהחזיר את המנדט.

השלכות פוליטיות

גם ההשלכות הפוליטיות של השאלה מורכבות. אם נתניהו ייאלץ לפרוש, אז זה עלול להוביל לריק כוחני בממשלה, שכן לאף מפלגה אחרת אין את רוב המושבים בכנסת. זה עלול להוביל לתקופה של חוסר יציבות, כאשר המפלגות השונות מנסות להקים ממשלה קואליציונית. מצד שני, אם יתאפשר לנתניהו להישאר בתפקיד, אז זה יכול להיראות כסימן לחולשה בממשלה, שכן זה ייראה כסימן לכך שהממשלה לא מסוגלת לפעול נגד השחיתות.

בית המשפט העליון

השאלה אם יש לאפשר לנתניהו להישאר בתפקיד מוטלת בסופו של דבר על בית המשפט העליון. לבית המשפט יש סמכות לפסוק על חוקיות החלטת הנשיא, ואם יחליט שהחלטת הנשיא לאפשר לנתניהו להישאר בתפקיד אינה חוקית, אזי בית המשפט יכול להורות לנשיא לקחת בחזרה את המנדט.

דעת קהל

גם דעת הקהל היא גורם חשוב בהחלטה. אם רוב האוכלוסייה בעד השארת נתניהו בתפקיד, ייתכן שהנשיא לא ירצה לקחת בחזרה את המנדט. עם זאת, אם רוב האוכלוסייה מתנגדת לכך שנתניהו יישאר בתפקיד, אזי ייתכן שהנשיא יקבל בחזרה את המנדט.

סיכום

השאלה אם ראש הממשלה בנימין נתניהו חייב להחזיר את המנדט להרכיב ממשלה לנשיא המדינה ראובן ריבלין היא שאלה מורכבת, והתשובה אינה חד משמעית. בסופו של דבר, ההחלטה נתונה בידי בית המשפט העליון, ובדעת הקהל של עם ישראל. צפו בסרטונים על הנושא ביוטיוב .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן