דף הבית » איך קוראים » איך קוראים ליהודים שהטילו את הנאצים?

איך קוראים ליהודים שהטילו את הנאצים?

איך קוראים ליהודים שהטילו את הנאצים?

מבוא

במהלך מלחמת העולם השנייה, חלק מהיהודים נאלצו לקבל החלטה קשה: להישאר נאמנים לבני עמם או לשתף פעולה עם הנאצים. אלה שבחרו לשתף פעולה עם הנאצים נודעו כ"יודנראט" או "מועצות יהודיות". מועצות אלו היו אחראיות על ארגון גירוש היהודים למחנות ריכוז ועל מסירת מידע לנאצים על יהודים בקהילותיהם. המונח "יודנראט" הפך לשם נרדף ליהודים שבגדו בבני עמם כדי להציל את חייהם. מאמר זה יחקור את ההיסטוריה של יהודים שסיפרו על הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה ואת ההשלכות של מעשיהם.

היסטוריה של יהודים שהטילו את הנאצים

ההיסטוריה של היהודים שסיפרו על הנאצים מתחילה בימיו הראשונים של המשטר הנאצי. ב-1933 החלו הנאצים לפגוע באופן שיטתי ביהודים בגרמניה. היהודים נאלצו להירשם בממשלה והיו נתונים לסוגים שונים של אפליה. כדי לשרוד, חלק מהיהודים בחרו לשתף פעולה עם הנאצים. הם סיפקו לנאצים מידע על יהודים בקהילותיהם וסייעו בארגון גירוש היהודים למחנות ריכוז. הדוגמה הידועה ביותר לשמצה של יהודים שסיפרו על הנאצים הייתה היודנראט של גטו ורשה. היודנראט היה מועצה יהודית שהוקמה על ידי הנאצים בשנת 1940. היודנראט היה אחראי על ארגון גירוש היהודים למחנות ריכוז ועל מסירת מידע לנאצים על יהודי הגטו. בראש היודנראט אדם צ'רניאקוב, מהנדס יהודי שמונה על ידי הנאצים להוביל את המועצה. צ'רניאקוב היה מנהיג בעל כורחו ולעתים קרובות היה מסוכסך עם הנאצים. למרות חוסר רצונו, נאלץ צ'רניאקוב לשתף פעולה עם הנאצים והיה אחראי בסופו של דבר לגירושם של אלפי יהודים למחנות ריכוז.

ההשלכות של יהודים שהטילו את הנאצים

למעשיהם של יהודים שסיפרו על הנאצים היו השלכות מרחיקות לכת. התוצאה הברורה ביותר הייתה גירושם של אלפי יהודים למחנות ריכוז. היודנראט של גטו ורשה לבדו היה אחראי על גירושם של למעלה מ-300,000 יהודים למחנות ריכוז. למעשיהם של יהודים שסיפרו על הנאצים הייתה גם השפעה פסיכולוגית עמוקה על הקהילה היהודית. יהודים רבים הרגישו נבגדים על ידי בני עמם ולא ששים לבטוח באף אחד. חוסר האמון הזה הוחמר עוד יותר בשל העובדה שחלק מהיהודים זכו לתגמול על שיתוף הפעולה שלהם עם הנאצים. גם לפעולותיהם של יהודים שסיפרו על הנאצים הייתה השפעה ארוכת טווח על הקהילה היהודית. פעולותיו של היודנראט של גטו ורשה, במיוחד, נתפסו כבגידה בעם היהודי ושימשו הצדקה להקמת מדינת ישראל.

הוויכוח על יהודים שהטילו את הנאצים

מעשיהם של יהודים שסיפרו על הנאצים היו נושא לוויכוחים רבים. יש הטוענים שהיהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים פשוט ניסו לשרוד בסביבה עוינת ואין לשפוט אותם בחומרה רבה מדי. אחרים טוענים שהיהודים שסיפרו על הנאצים היו שותפים למותם של אלפי אנשים חפים מפשע ויש לתת עליהם דין וחשבון על מעשיהם.

מורשתם של יהודים שהטילו את הנאצים

מורשתם של יהודים שסיפרו על הנאצים היא של טרגדיה ובגידה. לפעולותיו של היודנראט של גטו ורשה, במיוחד, הייתה השפעה מתמשכת על הקהילה היהודית. פעולות היודנראט שימשו הצדקה להקמת מדינת ישראל והיוו מקור לחוסר אמון וחשדנות בקהילה היהודית.

סיכום

למעשיהם של יהודים שסיפרו על הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה היו השלכות מרחיקות לכת. התוצאה הברורה ביותר הייתה גירושם של אלפי יהודים למחנות ריכוז. לפעולותיו של היודנראט של גטו ורשה, במיוחד, הייתה השפעה מתמשכת על הקהילה היהודית ושימשו הצדקה להקמת מדינת ישראל. מורשתם של יהודים שסיפרו על הנאצים היא של טרגדיה ובגידה והיא תזכורת לבחירות הקשות שיהודים נאלצו לעשות במהלך השואה.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן