דף הבית » איך קוראים » איך קוראים לטבלה מחזורית?

איך קוראים לטבלה מחזורית?

איך קוראים לטבלה מחזורית?

מהי טבלה מחזורית?

הטבלה המחזורית היא סידור טבלאי של היסודות הכימיים, המאורגנים על בסיס מספרם האטומי, תצורות האלקטרונים והתכונות הכימיות החוזרות. מבנה הטבלה מציג מגמות תקופתיות. בשבע השורות של הטבלה, הנקראות תקופות, יש בדרך כלל מתכות משמאל ולא מתכות מימין. העמודות, הנקראות קבוצות, מכילות יסודות בעלי התנהגויות כימיות דומות. לשש קבוצות יש שמות מקובלים כמו גם מספרים שהוקצו: למשל, רכיבי קבוצה 17 הם ההלוגנים; וקבוצה 18, הגזים האצילים. כמו כן מוצגים ארבעה אזורים או בלוקים מלבניים פשוטים הקשורים למילוי של אורביטלים אטומיים שונים.

היסטוריה של הטבלה המחזורית

הטבלה המחזורית היא תגלית עדכנית יחסית. האדם הראשון שהציע את החוק המחזורי היה דמיטרי מנדלייב בשנת 1869. הוא פיתח גרסה משלו לטבלה המחזורית, שאותה כינה המערכת המחזורית. הטבלה של מנדלייב כללה 63 אלמנטים, המסודרים בשמונה עמודות אנכיות ושבע שורות אופקיות. הוא השאיר פערים בטבלה עבור יסודות שעדיין לא התגלו. הטבלה של מנדלייב התבססה על המשקלים האטומיים של היסודות. הוא שם לב שכאשר היסודות מסודרים לפי סדר משקל אטומי הולך וגדל, קבוצות מסוימות של תכונות חזרו על עצמן. הוא השתמש בתצפית זו כדי לקבץ את היסודות למשפחות ולחזות את התכונות של יסודות שטרם התגלו.

הטבלה המחזורית המודרנית

הטבלה המחזורית המודרנית מבוססת על עבודתו של מנדלייב, אך היא שונתה והורחבה כך שתכלול 118 יסודות. הטבלה המחזורית המודרנית מאורגנת לשבע תקופות ושמונה עשרה קבוצות. כל יסוד מיוצג על ידי המספר האטומי, הסמל והשם שלו. היסודות בטבלה המחזורית המודרנית מסודרים לפי סדר המספר האטומי הגובר. סידור זה מאפשר לחזות את תכונותיהם של יסודות שטרם התגלו. ליסודות בכל קבוצה תכונות כימיות דומות, וליסודות בכל תקופה תכונות פיזיקליות וכימיות דומות.

שימושים בטבלה המחזורית

הטבלה המחזורית היא כלי רב ערך עבור כימאים. הוא משמש לניבוי תכונות של אלמנטים ולסווג אלמנטים למשפחות. הוא משמש גם לזיהוי תגובתיות של יסודות ולקביעת נוסחאות של תרכובות. הטבלה המחזורית משמשת גם בתחומים אחרים, כגון ביולוגיה, גיאולוגיה ואסטרונומיה. הוא משמש לזיהוי היסודות המרכיבים את קרום כדור הארץ ולקביעת גילם של סלעים ומינרלים. הוא משמש גם לזיהוי היסודות המרכיבים כוכבים וכוכבי לכת.

סיכום

הטבלה המחזורית היא כלי חיוני עבור כימאים ומדענים אחרים. הוא משמש לניבוי תכונות של יסודות, לסווג יסודות למשפחות ולזיהוי תגובתיות של יסודות. הוא משמש גם בתחומים אחרים, כגון ביולוגיה, גיאולוגיה ואסטרונומיה. הטבלה המחזורית היא כלי רב עוצמה שחולל מהפכה באופן שבו אנו מבינים את היסודות ותכונותיהם.למידע נוסף על הטבלה המחזורית, בקר ב-YouTube .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן